Lifestyle

Roken en wat ik daarvan vind

Roken en wat ik daarvan vind

Roken, ik heb het gedaan, helaas. Vanaf mijn 18de tot mijn 30ste heb ik gerookt. Rond mijn 30ste stopte ik, nadat ik bedacht dat ik al 12 jaar rookte en mijn lichaam aan het vervuilen was. Ook wilde ik graag moeder worden en dan is het zeker goed om niet te roken.

Wat ik vind van roken

Ik vind roken ontzettend vies. Ik ben erg blij dat ik gestopt ben en nooit meer een sigaret heb aangeraakt. In de loop der jaren is er ook heel wat veranderd rondom het roken en daar ben ik blij om. Van mij mogen ze sigaretten nog veel duurder maken, zo zijn er misschien meer mensen die ermee stoppen. Van mij mogen ze zelfs de fabrieken die sigaretten en shag maken sluiten en het niet meer verkopen in de supermarkt. Misschien ben ik iets te fanatiek hierin, dat zal een roker zeker vinden, dit benadrukt alleen maar mijn mening, hoe vies ik het vind.

Roken als ouder

Als ik mijn zoon naar school breng zie ik moeders op de fiets of lopend ,met kind, die een sigaret aan het roken zijn. Dat vind ik een vreselijk gezicht. Het is naar mijn mening helemaal geen gezicht zelfs. Roken bij je kind. Wil je je kind ook beschadigen met die giftige stoffen? Echt, ik begrijp daar niks van. Waarom zou je roken waar je kind bij is? Zelfs op een kraamvisite heb ik ouders gezien die in huis rookten bij hun pasgeboren baby. Echt, het zou verboden moeten worden.

Roken in openbare ruimtes

Roken in openbare ruimtes mag niet. En dat is maar goed ook. Anderen willen die kankerverwekkende stoffen niet inademen. Bij de Efteling bijvoorbeeld gaan ze het rookbeleid aanpassen. In de wachtrijen die overdekt zijn mocht al niet gerookt worden. In de wachtrijen die buiten opgesteld worden mag wel gerookt worden. In de rij sta je met veel mensen en alle anderen eromheen moeten dus last hebben van de stank.

Laatst was ik bij een voetbalwedstrijd van Willem II en ook daar werd flink gerookt. Eenmaal thuis roken mijn kleren ernaar. Ik vind dat echt heel erg. Dit is ook een reden dat ik niet meer naar de kroeg ga. Er is dan wel een rookverbod, maar toch zijn er veel kroegen waar toch gerookt wordt, is mijn ervaring. Van mij hoeft dat niet en dus blijf ik liever weg.

Hoe ik stopte met roken

Met deze post wil ik niemand voor het hoofd stoten maar alleen mijn mening verkondigen. Ik heb zelf gerookt en weet dat het verslavend is. Gelukkig ben ik van deze verslaving af. Mede doordat ik moeder ben heb ik nooit meer gerookt. Roken waar mijn kind bij is, zou nooit in mij opkomen, ik vind dat een heel slecht voorbeeld.

Hoe ik stopte met roken? Ik had me voorgenomen vanaf 2 januari niet meer te roken. Waarom die datum? 1 Januari vond ik geen goed idee. Van oud op nieuw drink ik een drankje en misschien wel meer dan één en dan zou ik dus niet meer mogen roken. Op een moment dat het me niet zou kunnen schelen, aangezien ik van drankjes anders ga denken. Dus besloot ik vanaf 2 januari niet meer te roken. Dat heb ik dus ook niet meer gedaan. Geen één sigaret. Het stoppen met roken was vreselijk lastig. De eerste dagen, de eerste weken, het was moeilijk. Mijn lichaam vroeg er om. In mijn dromen zag ik sigaretten voor me, ik begon veel te eten. En toch hield ik het vol. En na een tijdje werd het steeds makkelijker. Een grote stok achter de deur was dat ik zwanger wilde worden. Dat hielp mij wel om vol te houden. Roken en zwanger zijn kan echt niet, vind ik.

Zo ben ik nu dus alweer 7 jaar gestopt met roken. En daar ben ik heel trots op!

Rook jij? Of heb je ooit gerookt?

 

ashtray-787885__180

 

 

 

8 thoughts on “Roken en wat ik daarvan vind”

  1. Goed dat je zo bent gestopt met roken. Uit wilskracht! Respect.
    Zelf vind ik roken S-M-E-R-I-G maar dan 1000 keer erger. Als ik het zo lees, zelfs nog erger dan jij. Ik heb daarom ook nog nooit gerookt. Als ik kijk naar nu, worden kinderen door school en tv wel al op jonge leeftijd bewust gemaakt dat roken slecht is. Toen ik 12 was (ik ben van 1978) rookte íedereen. Dus rookte je zelf ook als kind. Als iedereen het doet, is het ook enigszins stoer.

    Ik was daar anders. De reden dat ik in de eerste instantie niet rookte, was omdat ik geen meeloper ben. Ik was 12 en dacht.. als iedereen het doet, ga ik het dus lekker mooi niet doen. Ik vond het vooral stoer om te zeggen: nee, ik rook niet. En dan sta je best sterk in je schoenen als 12-jarige :).

    Maar later vond ik het ronduit smerig. Ik kan letterlijk niet ademen als er een vleugje rook in mijn keel komt. Ik hoest en proest, snak naar adem, want mijn keel klapt dicht. Ik kan er niet tegen en word er ziek van. Van mij mogen sigaretten dan ook verboden worden. Maar dat staat weer haaks op mijn principe dat iedereen zelf moet beslissen wat ze willen doen. Maar ik haat het dus. Ik ben compleet anti. Niemand mocht bij mij vroeger binnen roken. Ook al was het toen nog normaal dat er binnenshuis werd gerookt. Regen of geen regen, mensen moesten op het balkon staan. En ik kon inderdaad niet echt stappen toen ik jong was door de rook. Vrouwen die zwanger zijn en roken? Dát begrijp ik dus écht niet. Sowieso niet als je kinderen hebt. Maar je kan in de tuin roken, als je echt zo verslaafd bent. Maar als je zwanger bent? Je geeft je kind een vergiftiging. Je eet dan geen sushi en rood vlees waarschijnlijk, maar een sigaret is prima? Dat maakt me ook kwaad.

    Laat ik er maar over ophouden. Ik ga me er alleen maar aan ergeren 🙂

  2. Ik rook wel, maar snap wel dat niet-rokers een negatieve houding hebben ten opzichte van roken. Wat ik wel héél jammer vind is dat het vaak op een niet al te vriendelijke manier kenbaar wordt gemaakt, dat vind ik trouwens een minstens net zo slecht voorbeeld aan kinderen als roken waar je kind bij is.

    Het leven is soms al moeilijk genoeg, dus laten we ons alsjeblieft vooral bezig houden met onszelf en een tikkeltje minder met anderen. ❤

    1. Dat heb ik zelf niet ervaren toen ik nog rookte. Tegenwoordig wordt er wel anders om gegaan met rokers. Ik vind dat roken in openbare ruimte echt niet kan. Wel jammer dat jij op een onvriendelijke manier wordt herinnert hieraan. Op een aardige manier bereik je volgens mij altijd meer.

Geef een reactie

