Lifestyle

Halloween: vier jij het?

Halloween: vier jij het?  Mamaschatje Halloween hoe vier jij het?

 

Halloween, eerlijk gezegd vind ik het weer echt iets Amerikaans waar ik niet aan mee wil doen. Noem me ouderwets, ik houd liever de tradities die wij kennen, gewoon Sinterklaas en Zwarte Piet, Kerst, carnaval enzovoorts.

Omdat Halloween toch steeds meer gevierd wordt hier in Nederland betekent het niet automatisch dat ik daar aan mee wil doen. Je ziet steeds meer versieringen, niet alleen bij kroegen en cafés maar ook woningen en tuinen die versierd zijn met pompoenen, spinnenrag, heksen en spoken.

Ook hier in de buurt zie ik versieringen, maar dar bleef het bij. Halloween, wij waren niet van plan om er iets aan te doen.

Wat is Halloween?   Mamaschatje halloween hoe vier je?

Op 31 oktober verkleden de kinderen zich en gaan deur aan deur voor Trick or treat. Trick, een plagerijtje of treat, voor snoep. De woningen zijn versierd en voor de deur staan pompoenen. Het feest wordt vooral gevierd in Engeland, Ierland, Amerika en Canada.

De naam Halloween is afgeleid van Hallow-e’en, oftewel All Hallows Eve, Allerheiligenavond, de avond voor Allerheiligen, 1 november.   In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Hier in Nederland en België wordt ook steeds vaker Halloween gevierd.

Wat wij doen met Halloween

Wij waren dus niet van plan om iets aan Halloween te doen, totdat hier 2 moeders uit de buurt op het idee kwamen iets te organiseren. Wij kregen een brief in de bus met een uitnodiging voor hun Halloween Party hier op het plein aan het eind van de straat. Om 17.45 u verzamelen op het plein wat versierd zal zijn en waar je ook ranja en iets lekkers kunt krijgen. De brief is tevens een papier waarop staat dat men welkom is om aan te bellen voor een ‘trick or treat’, deze kun je op je raam hangen als de kinderen welkom zijn. Zo kunnen mensen zelf aangeven of je aan mag bellen of niet en dat vind ik wel slim bedacht. Wij zijn dus overstag gegaan, omdat ik het gewoon heel leuk vind dat deze 2 moeders dit initiatief nemen. Marc heeft een eng masker en ik of papa zal met hem mee lopen. Jammer genoeg kunnen we niet beide mee, aangezien hier ook kinderen welkom zijn voor Trick or Treat. Ik ben wel benieuwd hoe Marc het gaat vinden. Hopelijk zijn de andere kinderen niet te eng gekleed, er moet erna gewoon nog geslapen worden, omdat het toch een doordeweekse dag is.

Wat doe jij met Halloween?

 

halloween hoe vier jij het?

Geef een reactie

