Mama

Zwemmen, het is niet zo makkelijk als je denkt..

pool-1617337__180Zwemmen, het is niet makkelijk als je denkt..

Dat moet zoonlief gedacht hebben, elke keer als ik hem meenam naar het zwembad. Hij durft eigenlijk helemaal niet en raakt al in paniek als we alleen al de ingang bereikt hebben. Dan gilt hij en huilt hij en dan gaat hij het liefst meteen weer naar huis.

Wij zwemmen zelden

Soms denk ik dat het komt doordat wij zelden zwemmen. Soms in de zomer, als het zo heet is, dat het de enige plek is om af te koelen, dan gaan wij zwemmen. En dus denk ik dat zoonlief daarom niks gewend is.

Als kind zwom ik iedere week én in de  vakantie op de camping zwom ik elke dag. Mijn ouders hielden erg van zwemmen en namen ons dus altijd mee. Zij zwemmen nu nog elke week en namen Marc weleens mee. Hij hield het bij het peuterbadje en dat is niet erg, maar nu hij bijna 5 is, zou hij van mij wel iets verder mogen gaan.

Langzaam wennen

Wij zijn bij de fysiotherapeut geweest en die adviseerde ons om met Marc te gaan zwemmen. Natuurlijk wil ik dat advies graag opvolgen en dus nam ik Marc mee naar het zwembad. Bij de kassa begon het meteen al: hij wilde niet. Ik nam hem mee naar het raam en wees hem het peuterbad met 20 cm water. Na lang praten wilde hij toch wel proberen. Oh wat vond hij het spannend. Toch ging hij mee en speelde heerlijk is het peutergedeelte.

In het grote bad

Na een uurtje vertelde ik hem over het grote bad en de brede trap waar je op kon lopen. Hij had het wel gezien in het babygedeelte en dus ging hij mee naar de trap. Deze trap vond hij wel leuk en kwam het zwembad in. Stapje voor stapje. Totdat hij helemaal onderaan de trap was. Hier kon hij ook nog staan en hij was trots en blij dat hij zo ver gekomen was. Ik ook natuurlijk. Ik moedigde hem aan verder te gaan, zolang hij kon staan en dat deed hij. Verder als dit ging hij trouwens niet.

Angst deels overwonnen

Nu vind ik dat hij al een heel deel van zijn angst heeft overwonnen. Al is hij nog lang niet watervrij. Ik zal gewoon vaker met hem naar het zwembad moeten gaan. Ik denk dat Marc wel wat tijd nodig heeft maar ik vind dit een heel goed begin. Nu zal ik dus vol moeten houden en eigenlijk iedere week naar het zwembad moeten gaat met hem. Het is alleen best duur: 5,20 per persoon. Erg veel geld vind ik dat.

Zwemlessen

Als ik Marc nu opgeef voor zwemles zal hij ongeveer over één jaar aan de beurt zijn. De wachtlijst is lang. Is dat bij jullie ook zo? Erg lang dus, maar ik heb nu dus wel een jaar de tijd om hem te helpen zijn angst los te laten, zodat hij straks met zwemles geen angst meer heeft en dus makkelijker zijn diploma kan halen.

 

Hoe vindt jouw kind het om te zwemmen? Komt deze angst je bekend voor?

 

*foto van Pixabay*

8 thoughts on “Zwemmen, het is niet zo makkelijk als je denkt..”

  1. Wat naar dat Marc bang voor zwembad. Gelukkig heeft deels angst overwonnen. Gewoon af en toe opbouwen. Misschien moet maar speeltje meenemen voor de water of zo. Och wat lang dat Marc.. zolang moet wachten op zwemles. Raar zolang. Ik hoop van harte dat Marc.. diploma gaat halen. Succes met Marc..

  2. Wat een goede aanpak. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om er niets mee te doen. Maar zwemmen heeft zoveel nut en is in zo’n waterrijk landje als dit zo belangrijk (mijn neefje is eens bijna verdronken). Dus ook al is er die angst, ik zie er echt een noodzaak van in dat hij leert zwemmen. En dan gewoon heel rustig aanpakken, inderdaad. Dat is een eerste stap.

    Jammer dat schoolzwemmen niet meer standaard is. Kan er nog steeds niet bij waarom dat zo is. Het is toch zo belangrijk! En op een gegeven moment ook leuk. Als het straks zomer is en je bent 15 ofzo. Wie is er nou niet eens met vriendjes en vriendinnetjes wezen zwemmen. Hartstikke leuk.

Geef een reactie

